Inkább gyalog

2011.09.13. 02:00

 Rengeteg kényelmes ember van a mi vonalunkon. Legalábbis nem kevés. Olykor előfordul, hogy egy Gödöllő végállomás - Gödöllő Palotakert megálló távolságért is felszállnak a vonatra - megsúgom a vonalat nem ismerő olvasóknak a távolságot: 700 méter - de hát Istenem. 

Nem is olyan rég történt, hogy egy szép napos délután végeztem a munkám Gödöllő végállomás felé. Bíztam benne a Palotakerti átszálláskor, hogy találok még egy-két új felszállót (Mogyoródról, Kerepesről, bárhonnan) és az amúgy gyér bevételű vonaton még néhány szépségtapasz jellegű jegyet eladni.

Velem egy ajtónál, mellettem szállt fel az utas, aki érdeklődésemre egy laza "NINCS!" szóval reagált. Erre én - mivel a vonat még röpke pillanatokig nem indult el a peron mellől, bár az ajtók csukva voltak - jeleztem ajtónyitási óhajom vonatom terelgetőjének. Miután az ajtók szélesre tárultak, felajánlottam az utasnak a Választás Lehetőségét.

Első opció: Leszáll, és a napsütést élvezve elballag a végállomásra/megvárja a következő vonatot/bánom is én mit csinál.

Második lehetőség: Beruház egy menetjegyre az igénybe venni kívánt egy megálló távolságra. Amikor meghallotta, hogy a nála gazdasági krachot jelentő összeg százötvenöt egység a hazai pénznemből, inkább az első verziót találta szimpatikusnak. Nem anyázott, nem szitkozódott leszállt.

A végállomáson volt kivételesen körülbelül tíz percünk. Odajött hozzám és megkérdezte a maga - mindenféle cinizmus nélkül állíthatom - kulturált formájában, hogy én mégis miért szívózok egyetlen megállón is.

Felvázoltam neki, hogy egy öt perces séta utat körülbelül 50 másodperc alatt megtenni tömeg bocsánat közösségi közlekedéssel akkora luxus az én értékrendemben, hogy ennek ellenértékét igenis illik megtéríteni. Érvelésem elfogadta, majd egy köszönéssel berekesztettük röpke csevejünket. Neki úgyis indulnia kellett dolgára, nekem meg az addigi vörös fény kihunyt a jelzőn, felvillant a sárga. Várt az újabb álomutazás, újabb emberekkel, újabb úti célokkal Cinkota állomás felé.

A bejegyzés trackback címe:

https://kaller.blog.hu/api/trackback/id/tr933222264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2011.09.13. 09:55:17

Sietős tempóban 3-4 perc alatt is megvan. Mikor még Gödöllőn dolgoztam rendszeres volt, hogy ha nem volt a vonat láthatáron akkor legyalogoltam a sínek mentén Palotakertig sokszor találkoztam is szemben a vonattal, de mire visszajött már bőven odaértem. Ha kicsit jobban megnyújtottam a lépteimet a Szabitérre is lazán átértem. Gödöllőn belül hülyeség fizetni a vonatért, hiszen a legtávolabbi megállótól a végállomásig is max. 2.5 km van ,az meg fél óra séta. Persze ha csomaggal vagy az más, de vidéken napi szinten gyalogol az ember ennyit.

Dió, a kaller · http://kaller.blog.hu/ 2011.09.13. 10:49:20

@Adani: Pestem miért nem tudnak napi két és fél kilométert gyalogolni azok, akiknek nincs bérletük és nem hajlandóak fizetni a szolgáltatásért? Ők ugyan úgy érzik: Nekik ez JÁR.

De talán azért mégsem. Az ilyen utasoknak meg is szoktam általában mondani, hogy a becsületes utasok parazitái, semmi más.

Adani 2011.09.13. 12:14:40

@Dió, a kaller:

vidéken, ahol nincs minden sarkon busz/villamos/troli/HÉV stb. megálló és nem jár 5-10 percenként valami, ugyebár nincs más megoldás mint gyalogolni. Az óránként járó buszhoz meg futni is szokás, h nehogy lekéssük. De, hogy pesti ember miért vár perceket azért, hogy 100 métert menjen (Örs zuglói-kőbányai oldal között pl. 50m éter sincs és gyalog se több 2 percnél, érthető ha ezért nem akar 320 ft-ot fizetni ,de mi 3.14csáért kell várni rá perceket ahelyett,h lesétálná?), meg ugye ugyanúgy rohan a nagykörúton 1-2 percenként járó Combino után vagy 2 percenként járó metróhoz is, h le ne késse, mert úristen de nagy tragédia ha 2 perccel később ér haza.

kacsa. 2011.09.13. 20:58:12

@Dió, a kaller: @Adani: Az egy megállós utazásokra az is magyarázat lehet, hogy a BKV túlságosan csábító ;) Hülyén hangzik, de amikor úgyis arra megy az ember, mint a busz, akkor megfordulhatnak ilyen galádságok a fejében.

Egy saját példa: reggelente a Keleti-iskola távot (1 km) lesétáltam, mert nem mentem el a troli megállója mellett. Visszafele viszont ott volt a megálló és ha jött a troli, akkor általában felszálltam arra az 1 megállóra. Bár ebben szerepet játszott, hogy szeretek trolizni ;). És mielőtt én lennék a lusta pesti: néhány vidéki csoporttársam inkább bement a végállomásra, várt a buszon és odafele is trolizott :P Biztos megrontotta őket ez a büdös/bűnös város...

Az alkalmi cipő külön kategória. Abban minden méter spórolás számít.

Dió, a kaller · http://kaller.blog.hu/ 2011.09.14. 10:08:34

@kacsa.: De nem is problémáznál, ha kifizettetnék Veled azt az egy megállót... :)

Adani 2011.09.14. 11:06:13

Esetleg még akkor lehet jó az 1-2 megállós utazás ha ismeretlen helyen vagy és nem tudod merre kell menni, de látod,h a busz ott megáll. Mikor még nem Bp-n laktam bizony volt, hogy én is felszálltam pár 100 méterért is ,hiszen nem tudtam hová kell menni a busz meg kanyargott minden felé, de odavitt, utólag néztem,h csak ennyi? Ezt le is sétálhattam volna. Visszafelé már sétáltam. Meg ugye sokszor ha épp jön a járat és ott vagyok a megálló közelében akkor megvárom, de várni nem várok pláne 3-5 perceket.

Egy megállós utat nem fognak megfizettetni, hiszen "leszállok a következőnél" Vagy jegyet veszel és a vonaton maradsz, vagy leszállsz. A Gödöllőin alán a leghosszabb megállóköznél éri meg nem sétálni egy megállót (Böskepark-Szentjakab), az több mint 4 km és nincs út mellette. Gyalogoltam már le Mogyoród-Szilasliget távot is, ott csak egy részen nincs földút a pálya mellett, de Szilas-Kerepes meg Kerepes-Kistarcsa kórház is megvolt már gyaloglásban. Sőt Kórház-Cinkota is, igaz ott sincs egy darabon út és kell a vágányokon vagy a bevágás/töltés oldalában menni, ami nehezített pályának számít.

kacsa. 2011.09.14. 14:18:18

@Dió, a kaller: Nem, mert jelenleg bérletem van ;). Csak akkor problémáznék, ha a mi kis "mucsai" járatunkon akarnának megbüntetni, amikor megyek a legközelebbi bérletpénztárhoz (3 km). Jogilag igazuk lenne, de ha egyszer úgyis lesz arra a napra érvényes bérletem, minek lyukasszam ki azt a drága jegyet. Az már más téma, hogy azon a viszonylaton elvileg elsőajtózás van, de ha be is tartja a sofőr, a bérletet akkor sem nézi.

Dió, a kaller · http://kaller.blog.hu/ 2011.09.15. 02:37:18

@kacsa.: Az esetek 90%-ában a pesti első ajtós vonalaknál sziával köszönnek az Utazási igazolványnak. A rendszer működik. De hogy a bérletek érvényességi idejét is nézik-e arról nincs tapasztalatom.

Amúgy hallottál már arról, hogy előreváltott bérlet? ;) Pénztáros néninek/bácsinak megmondod: Május 40-étől kérem. Kiadja. A legkésőbbi kezdődátum előreváltásnál (havibérlet esetén momentán 2011.12.01

kacsa. 2011.09.15. 11:59:07

@Dió, a kaller: Előreváltott bérlet? Rémlik valami ilyesmi ;) A múlt hónapban is éltem vele, azt' kiderült, hogy mégsem kell aznap utaznom, úgyhogy buktam 3 napot. Nem sok, de a nullánál több. Mondjuk fordítva is volt már: hétfőtől vettem, de vasárnap dolgom volt. Pedig ott vasárnap is nyitva van a pénztár (csak néha kifogynak az apróból vagy a bérletből).

Eddigi tapasztalatom az, hogy a törzsutasok bérletét nem nézik meg alaposan. Szerintem két okból: 1) épp az ajtózárással vannak elfoglalva 2) majd' minden nap látja a képemet és a bérletemet és ha rá is néz, csak addig teszi amíg visszaköszön. De inkább hagyjon ki egy bliccelőt és ne csukjon oda egy embert, mint fordítva.

Adani 2011.09.15. 19:16:40

Az elsőajtózás jó ha csöveseket meg egyéb nemkívánatos elemeket kell kiszúrni, de bliccelés ellen nem. Vidéken majdnem mindenhol van, mégis viszonylag sima ügy fellógni pláne ha tömeg van. Egyrészt a sofőr szarik bele a legtöbb esetben a dologba, neki aztán édesmindegy és neki se jobb se rosszabb nem lesz ha valaki bliccel. Másrészt meg csak egy villanásnyi ideig látja, így pedig hamis bérletet meg a lejártat lehetetlen kiszűrni. Ha meg mindenkitől elkéri akkor sosem indulhat el, képzeljük el pl. a 7-es buszon csúcsidőben ezt.

Van mikor nem tudod előre megvenni a bérletet volt is belőle balhé idén is, hogy az első munkanapon január 3-án sok buszon volt ellenőrzés pl. 44,45, amivel sokan mentek az Örsre, h majd ott megveszik a bérletet. Az éves bérletek késve értek a pénztárakba és pl. december 28-án még sehol sem voltak, de sok helyen még 30-án sem. Sok helyen meg jegyvásárlásra sincs lehetőség nemhogy bérletvásárlásra. A HÉV-en működik a legkorrektebb rendszer. Vehetsz a kalauztól jegyet, hiszen Cinkotától befelé bizony nem sok helyen van lehetőség jegyváltásra. A szinte sosem működő jegyautomatákat most nem számolom bele, de azok se mindenhol vannak.
süti beállítások módosítása