Száznál is több év
2011.11.16. 00:55
A 8-as és 9-es HÉV kocsijaiban ünnepélyes eseményre hívja fel az utasok figyelmét számos tájékoztató. A vonal száz éves lesz. Pontosabban a Kerepes-Gödöllő szakasz átadásának a 100. évfordulóját ünnepeljük majd november 25. napján. Ezzel kapcsolatban a félreértések elkerülése végett idéznék a Wikipediából:
"A vasútvonal első szakasza a MÁV Központi pályaudvarától (a mai Keleti pályaudvartól) Rákosfalván át, Cinkotáig épült meg. A 10,3 km hosszú vonalszakaszt 1888. július 20-án adták át a forgalomnak. A gőzüzemű vasútvonalon a felépítmény 20,0 kg/fm tömegű sínekbőlépült és 9,0 tonna tengelyterhelést engedélyeztek rajta. A vonal második szakasza Cinkotától, Csömör és Kistarcsa érintésével,Kerepesig épült ki. A második, 9,8 km hosszú vonalszakaszt 1900. augusztus 28-án nyitották meg. Ezen a szakaszon már „i” jelű, 23,6 kg/fm tömegű síneket alkalmaztak, a legnagyobb tengelyterhelést is magasabb értékben, 10,0 tonnában határozták meg.[2]
A vonal kapcsolata a MÁV ceglédi vonalával 1904. január 14-én valósult meg, ekkor adták át a mintegy fél kilométer hosszú összekötővágányt.[3]
A BKVT már 1895-ben megszerezte a jogot, hogy vasútvonalait részben, vagy teljes hosszukban villamosítsa.[4] A társaság első ütemben a Keleti pályaudvar–Cinkota közötti szakaszon kezdte meg a villamosítást. Az 1000 V feszültségű, egyenáramú felsővezeték-rendszer kiépítésével 1911. április 19-én készült el.
A kerepesi ideiglenes végállomástól, Mogyoród határának érintésével a MÁV gödöllői vasútállomásáig tartó harmadik vonalszakaszt1911. november 25-én adták át a forgalomnak.[5] A már villamos- és gőzüzemre is berendezett 12,8 km hosszú vonalszakasz felépítményét 30,0 kg/fm tömegű sínekből építették és 12,0 tonna tengelyterhelést engedélyezte rajta. A vonal meghosszabbításával egy időben, Cinkota és Kistarcsa között megépült az úgynevezett kavicsbányai átvágás, így 6,2 km-rel csökkent a két végállomás közötti távolság. Az új szakaszon Ilonatelep néven megállóhely is létesült, a jelentőségéből vesztett csömöri vonalszakasz szárnyvonallá vált."
Tehát vonalunk legkülső szakasza ünnepli kerek 100 éves fennállását. Ennek kapcsán a BKV mellett Gödöllő városa is ünnepséget szervez. Pontosan november 25-én 10.45-kor kezdődik a megemlékezés Gödöllő, Szabadság tér megállóhelyen. Az épületen emléktáblát avatnak az évforduló alkalmából és beszédet mond Gaálné dr. Merva Mária, a Gödöllői Városi múzeum igazgatója és Pintér Zoltán a város alpolgármestere. A királyi váróban december végéig a vonallal foglalkozó időszakos kiállítás nyílik, melyet az érdeklődők 25-26-27-én ingyenesen tekinthetnek meg.
A BKV 26-án az évforduló alkalmából a Cinkotai HÉV Főműhelyben és a kocsiszínben szakmai vezetéssel és járműkiállítással nyílt napot tart. Ezen a napon a H8 vonalon napközben "nosztalgiavonat" közlekedik normál díjszabás mellett, ám a vonat csak Örs vezér tere, Cinkota, Kerepes, Mogyoród és Gödöllő állomásokon áll meg!
A nosztalgiavonat kifejezést azért tettem idézőjelbe, mert a típus (az M IX/a) itt ugyan nosztalgia számba megy, de a csepeli (H7) vonalon a mai napig menetrend szerint közlekednek.
A nosztalgiavonat menetrendjét a BKV honlapjának főoldalán linkkel rendelkező felhíváson tekinthetik meg.
Az emléktábla avatásáról képeket közlünk majd itt a Kallerblogon is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Utolsó kommentek