Lassú tarifareform
2008.11.15. 18:50
Lassan itthon is kezd az élhető és talán megfizethető közösségi közlekedés megvalósulni. Már csak néhány kérdésem lenne. A kerékpárbérlet például csak Pesten belül lenne érvényes, vagy a városhatár ebben az esetben nem lenne díjövezet-határ?
Amúgy anno volt egy bringás utas tavasszal, aki (SZVSZ jogosan) kérte számon a társaságon, hogy Szilastól Gödöllőre miért drágább a biciklinek az út, mint a felnőtt dolgozónak... Akkor még csak azt tudtam mondani, hogy ezt sajnos az Önkormányzati rendelet szabályozza, ami csak a vonaljegyet tartalmazza a kerékpár-viteldíjnak. Bár tény, hogy ez így nem egészen igazságos... Erre fel, a BKV Figyelőn bukkantam az alábbi Index cikkre, aminek én is utánakerestem, mert úgy érzem, hogy talán van remény, hogy ne legyen a kerékpárosnak drágább a bringa, mint ő saját maga...
Számos változás várható a jövő év január 1-jén hatályba lépő új BKV-tarifarendszerben, tudta meg az Index. A cég felügyelőbizottsága a változtatások zömét jóváhagyta, a végső szót a fővárosi közgyűlés mondja ki.
Hatvan perces időalapú metrójegy lesz, megszűnik a drágább éjszakai jegy, olcsóbb lesz a napijegy, kiegészítő kerékpárbérletet lehet majd váltani - ilyen változtatási javaslatokról tárgyalt legutóbbi ülésén a BKV felügyelő bizottsága. A javaslatok jelentős részét a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) nyújtotta be.
Jóváhagyták a tervezett 7,9 százalékos tarifaemelést, így tehát a vonaljegy 290 forint, a dolgozó bérlet 8900 forint, a diák-nyugdíjas bérlet pedig 3500 forint lesz, ha a fővárosi közgyűlés november végi ülésén jóváhagyja az előterjesztést.
A legfontosabb változás az lesz, hogy bevezetik a 60 perces metrójegyet. Ez azt jelenti, hogy a jegylyukasztástól számított egy órában bármerre mehet, bárhol átszállhat az utas (vissza is fordulhat), nem kell új jegyet vásárolni. A BKV tervei szerint később a felszíni közlekedésben is be lehet vezetni az órás jegyet, de ehhez több busz jegykezelő automatáját időpecsétessé kell alakítani (ami rányomtatja a jegyre a kezelés időpontját). A 60 perces menetjegy ára annyi lesz, mint egy sima menetjegyé, azaz 290 forintba fog kerülni.
Várhatóan megszűnik a drágább éjszakai jegy, azaz az utas egy rendes menetjegy áráért vásárolhat jegyet éjszaka, nem kell többet fizetni érte. A napijegy 24 órás, a családi 48 órás, a turista 72 órás lesz, érvényességét nem az adott nap kezdetéhez és végéhez, hanem a váltás időpontjához kötik (azaz másnap is érvényes lesz egy ideig).
A napijegy árát az eredeti tervek szerint 1550 forintról 1650 forintra emelték volna, ám az fb elfogadta azt a javaslatot, hogy a praktikus menetjegyet tegyék úgy vonzóbbá, hogy leviszik az árát 1500 forintra. Aki tehát legalább hat járatot használna egy nap, annak már megéri inkább napijegyet váltani, hiszen 240 forinttal olcsóbban jön ki.
Az éves bérlet árát csak 4 százalékkal emelik (92 ezer 900 forintra), és hogy még vonzóbb legyen, nem egy szelvényből áll majd, hanem tizenkettőből. Sokan ugyanis azért nem vettek belőle, mert féltek, hogy elhagyják a drága bérletet. Az éves bérlet ára így alig lesz több, mint 10 havi bérlet ára.
Jó hír a bicikliseknek, hogy a havi bérlet mellé kiegészítő kerékpárbérletet lehet majd váltani (500 forint), azaz jövőre már nem kell külön jegyet váltani a szállított biciklire minden utazásnál. Az ülésen tájékoztató hangzott el arról, hogy népszerű a kismama bérlet: bő két hónap alatt 12 ezer darabot adtak el belőle.
(index)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Utolsó kommentek